سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷
آخرین خبر با عنوان ، آیین گاهنبارخوانی چهره ایاسرم گاه در قاسم آباد در 17 ساعت قبل منتشر شده است .
»   دینی, مانتره, مراسم ها  »   بررسی همایش مانتره در گفتگو با شروین دارابیان، هماهنگ کننده مانتره 25
583 بازدید
۳۰ شهریور ۱۳۹۷ , ساعت ۱۰:۰۸
بررسی همایش مانتره در گفتگو با شروین دارابیان، هماهنگ کننده مانتره ۲۵

بررسی همایش مانتره در گفتگو با شروین دارابیان، هماهنگ کننده مانتره ۲۵

شروین دارابیان، هماهنگ کننده بیست و پنجمین همایش اوستاخوانی و گاتاشناسی مانتره در ادامه سلسه گفتگوهای سایت برساد در بررسی این همایش، پاسخگوی پرسشهای ما بوده است. این گفتگوی خواندنی را در ادامه مطلب بخوانید:

 

لطفا خودتان را معرفی کنید و از مسئولیت هایتان در مانتره های پیشین بگویید.

با درود. شروین دارابیان هستم. در مانتره های پیشین خزانه دار و کمک بخش اوستاخوانی و همینطور مسئول بخش اوستاخوانی بودم و امسال هم به عنوان هماهنگ کننده در مانتره حضور داشتم.

 

برنامه ریزی برای مانتره ۲۵ از چه زمانی آغاز شد؟

در تاریخ ۲۳ اسفند ماه ۹۶ من به عنوان هماهنگ کننده مانتره ۲۵ انتخاب شدم و حدودا می توان گفت از همان زمان بحث و گفت‌وگوها و برنامه ریزی‌ برای مانتره ۲۵ آغاز شد.

 

تفاوت‌های مانتره ۲۵، با دوره های قبل چه بود؟

برای اولین بار نشست ترجمه به صورت داخلی و با حضور ویراستار کتاب زرتشت و دین زرتشتی برگزار شد.

و همچنین در بخش محور همایش شرکت کنندگان به ارائه نوشتارهای خود نپرداختند بلکه به سوالات برگرفته شده از نوشتارهای این بزرگواران توسط گرداننده محور، آقای آرش خسرویانی، پاسخ دادند.
همچنین برگزیدگان بخش گاتاشناسی با توجه به سطح نوشتارهایشان گزینش شدند به طوری که یکی از بخش ها برگزیده نداشت.

 

مانتره آرمانی شما چگونه است، آن را برای ما توضیح می‌دهید؟

مانتره آرمانی به نظر من مانتره ایست که بر روی کل جامعه زرتشتی تاثیر گذار باشد و دست آوردهای حاصل از پژوهش متفکران جامعه زرتشتی در گاهان با کمک و همراهی اندیشمندان و موبدان جامعه زرتشتی در سراسر زندگی و برنامه ریزی های افراد و جامعه فهیم زرتشتی مؤثر و کارآمد باشد و به کار گرفته شود. در آن تمام جامعه برای فراگیری سخنان اندیشه برانگیز اشوزرتشت تلاش کنند و برای ارائه برداشت های خود و بحث و گفت و گو با دیگر افراد در این زمینه در مانتره شرکت کنند. شرایطی فراهم شود که از میان جامعه هیچ کس نباشد که با حروف دین دبیره، گاتا و پیام اشوزرتشت آشنا نباشد. و همینطور سطح نوشتارها و ارائه آنها در بخش گاتاشناسی افزایش بسزایی پیدا کند که بتوان برای این همایش اعتبار علمی کسب کرد که گواهینامه شرکت در همایش مانتره معتبر باشد و رزومه‌ای برای افراد شرکت کننده باشد.

 

تعداد شرکت کنندگان بیست و پنجمین همایش اوستاخوانی و گاتاشناسی مانتره را در بخشهای مختلف می‌گویید؟

تعداد شرکت کنندگان راه یافته به همایش پایانی بیست و پنجمین همایش اوستاخوانی و گاتاشناسی مانتره به شرح زیر می‌باشد:

بخش اوستاخوانی:

رده اهنودگات: ۱۲ نفر

رده اشتود سپنتمدگات: ۲۴ نفر

رده کل گاتا: ۱۱ نفر

رده از برخوانی ۱۳ تا ۱۸ سال: ۱۲ نفر

رده از برخوانی بالای ۱۸ سال: ۳ نفر

رده از برخوانی زیر ۱۰ سال: ۳۵ نفر

و رده از برخوانی گروهی: ۲ گروه ۴ نفره

بخش گاتاشناسی:

نوشتارهای اصلی زیر ۱۸ سال: ۵ مقاله و ۷ شرکت کننده

نوشتارهای اصلی بالای ۱۸ سال: ۲ مقاله و ۴ شرکت کننده

نوشتارهای جنبی زیر ۱۸ سال: ۹ مقاله و ۱۹ شرکت کننده

نوشتارهای جنبی بالای ۱۸ سال: ۵ مقاله و ۸ شرکت کننده

 

مانتره ۲۵ چند برگزار کننده داشت؟

مانتره امسال در حدود ۹۰ نفر برگزارکننده داشت.

 

کمی در مورد اردوی مانتره ۲۵ توضیح دهید؟

اردوی مانتره که هدف از برگزاری آن ایجاد دوستی و همدلی و نیز آموزش می باشد و توسط بخش اردو همایش اجرا گردید، به ٣ بخش سنی تقسیم شده بود: شرکت کنندگان مانترک که سنی بین ١٠ تا ١٣ سال داشتند، رده سنی ١٣ تا ١٨ سال و افرادی که بیش از ١٨ سال سن داشتند.

برای شرکت کنندگان مانترک کلاس های دینی و بازی با حروف دین دبیره، اصول مقاله نویسی، روانشناسی، دستبند بافی، موسیقی، درست کردن کار دستی، حرکات ورزشی، نجوم، فلسفه، نقاشی و بازی هایی در نظر گرفته شده بود.

برای شرکت کنندگان ١٣ تا ١٨ سال بازی های گروهی و مشارکت در کارهای گروهی، بازدید از موزه تاریخ طبیعی، کلاس مشاوره و روانشناسی، سمینار، مشاعره و بازی های رومیزی کافه مانتره را داشتیم.

برای شرکت کنندگان بالای ١٨ سال همنوازی، ورزش، اریگامی، کاردستی با وسائل دور ریختنی، درست کردن پیکسل، رنگ آمیزی، بازدید از پل طبیعت و پارک آب و آتش، کلاس روانشناسی و بازی های رومیزی کافه مانتره را داشتیم.

 

به نظر می رسد برخی از رده های گاتاشناسی در مانتره ۲۵ برگزیده نداشتند، دلیل آن چه بود؟

امسال نوشتارهای رده جنبی زیر ۱۸ سال بخش گاتاشناسی برگزیده نداشت و دلیل آن سطح و کیفیت پایین این نوشتارها بود و طی صحبت های انجام شده با داوران محترم این بخش تصمیم گرفته شد نوشتارهای این بخش برگزیده نشوند.

 

به نظر شما اهمیت کدام بخش مانتره بیشتر است، اوستاخوانی یا گاتاشناسی؟

از نخستین دوره برگزاری مانتره، این همایش دینی شامل هر دو بخش اوستاخوانی و گاتاشناسی بوده است و این میراث ارزشمند تا به امروز نیز دارای همین دو بخش اصلی می‌باشد و به همین روی نیز در عنوان این همایش نام هر دو بخش آورده می‌شود. از همان ابتدا تا امروز، میزان اهمیت این دو بخش برابر و با هم یکسان بوده است.

اگر نیک بنگریم، می‌بینیم که بخش اوستاخوانی برای حفظ و زنده نگاه داشتن خط دین دبیره و خوانش صحیح اوستا و گاتا با آوای خوش، اهمیت بسزایی دارد.

از سوی دیگر بخش گاتاشناسی، به دلیل ترغیب به پژوهش در سخنان اندیشه برانگیز اشوزرتشت، که با گذشت سالیان دراز همچنان معیار و راهکارهای مناسبی برای بهتر زیستن، شناخت اهورامزدا، روز واپسین، سوشیانت، فرشکرد و نوسازی جهان، اختیار و انتخابی که اهورامزدا به واسطه داشتن خرد به انسان ها بخشیده است و… ارائه می کند، یا پژوهش در مسائل دینی، اجتماعی، بررسی متون دینی و اوستایی و به طور کلی هر گونه پژوهشی که باعث افزایش آگاهی و دانش افراد جامعه می گردد و نیز به اشتراک گذاشتن و ارائه آن برای دیگران و بحث درباره آن بسیار حائز اهمیت است.

 

رونمایی از کتاب بخش ترجمه، یکی از اتفاقات جدید مانتره بود، کمی در مورد این کتاب توضیح می دهید و نحوه تهیه آن را می فرمایید، همچنین آیا این روند در سالهای آینده ادامه خواهد داشت؟

در سال های گذشته ترجمه های شرکت کنندگان این بخش به جز در دفترچه مقالات مانتره جایی چاپ نمی‌شد، چند سال در پی آن بودیم که ترجمه ها را تحت عنوان کتابی به چاپ برسانیم که به دلیل برخی مشکلات موفق به این کار نشدیم. سال گذشته در پی صحبت هایی که با دکتر فرزانه گشتاسب انجام شد تصمیم گرفته شد که مقالات توسط یک ویراستار حرفه‌ای، ویرایش و سپس در یک فرآیند حداکثر یکساله یه چاپ برسد. دلیل اصلی چاپ شدن این مقالات ثمربخشی بیشتر این بخش و همچنین ترغیب بیشتر افراد به شرکت در این بخش بود، چون چاپ این ترجمه ها به شکل کتاب و با ذکر نام مترجم رزومه بسیار خوبی برای این افراد می‌باشد. دلیل حضور ویراستار نیز به دلیل حرفه‌ای نبودن مترجمان و یکسان سازی نگارش ترجمه ها بوده است و این که مترجم ها سال های آینده بتوانند مشکلاتشان را برطرف کنند. پس از پیگیری‌های دکتر فرزانه گشتاسب، دکتر محسن نظری فارسانی زحمت ویراستاری مقالات را بر عهده گرفتند و مقالاتی از دانشنامه ایرانیکا با محوریت زرتشت و دین زرتشتی انتخاب شدند و پس از مانتره ۲۴، کار ویراستاری مقالات آغاز شد و سپس تایپ مقالات ویراستاری شده توسط گروهی از هموندان کانون دانشجویان زرتشتی و با یاری دکتر فرزانه گشتاسب انجام شد و سپس با زحمات و همراهی دکتر فرزانه گشتاسب این کتاب با عنوان “زرتشت و دین زرتشتی” و با یاری انتشارات فروهر در مراسم اختتامیه بیست و پنجمین همایش اوستاخوانی و گاتاشناسی مانتره رو نمایی شد. طی صحبت های انجام شده با دکتر فرزانه گشتاسب و دکتر محسن نظری فارسانی در پی آن هستیم تا در سال های آینده هم این روند را ادامه دهیم.

 

امسال بخش ترجمه به صورت داخلی و غیر عمومی برگزار شد، دلیل آن چه بود؟

سالیان گذشته نشست ترجمه در مانتره به شکل میزگرد برگزار می‌شد. شرکت کنندگان با داور محترم این بخش که در چند سال اخیر دکتر کتایون نمیرانیان بودند، در رابطه با ترجمه هایشان که نوشتار هایی از دانشنامه ایرانیکا بود به بحث می پرداختند و به دلیل یک دست نبودن موضوعات مقالات بحث بسیار کلی بود و میزگرد ترجمه مخاطب بسیاری نداشت. امسال برای اولین بار بخش ترجمه به صورت داخلی و تخصصی با حضور دکتر نظری فارسانی برگزار شد و شرکت کنندگان توانستند به صورت تخصصی و در حضور ویراستار محترم کتاب زرتشت و دین زرتشتی ترجمه هایشان را بررسی کنند و ایرادات آن را بر طرف کنند.

 

مهمترین چالش مانتره چیست؟

مهمترین و بزرگترین چالش مانتره برای برگزار کنندگان حفظ رضایت مخاطبین (اساتید و داوران، شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان) و نیز یافتن راهکارهایی در جهت افزایش مخاطبین، سطح و تعداد شرکت کنندگان، برای پاسداری و گسترش پیام اشوزرتشت است.

 

اگر بخواهید یک نقطه قوت و یک نقطه ضعف از مانتره ۲۵ بگویید، آن چیست؟

نقطه ضعف:

متاسفانه امسال در بخش گاتاشناسی تعداد بسیار کمی نوشتار به دستمان رسید و به همین دلیل کیفیت نوشتارهای ارائه شده در همایش بسیار پایین بود.

نقطه قوت:

همبستگی و همدلی تمامی برگزار کنندگان امسال یکی از نقاط قوت مانتره ۲۵ بود که سبب شد همه همگام باهم در جهت بهبود کیفیت برگزاری مانتره و همینطور رسیدن به اهداف مشترکمان تلاش کنیم. از دیگر نقاط قوت امسال می توان به نشست ترجمه با حضور ویراستار محترم جناب آقای دکتر نظری اشاره کرد.

 

بخش مانترک باعث نمی شود که اوستاخوانی مانتره ضعیف شود؟

بخش مانترک طی صحبت ها و جلسات متعددی که با کارشناسان و افراد صاحب نظر در زمینه کودک و نوجوان گذاشته شد با هدف راهنمایی، هدایت، پرورش و آموزش صحیح رده سنی ۱۰ تا ۱۳ سال به مانتره اضافه شد و هدف آن جلوگیری از کاهش اضطراب و اعتماد به نفس شرکت کنندگان این رده سنی می‌باشد. شرکت در بخش اوستاخوانی برای این رده سنی توصیه نمی‌شود اما کانون دانشجویان زرتشتی مانع از حضور افراد علاقه مند به شرکت در این بخش نمی گردد و انتخاب را بر عهده خود شخص و والدین او قرار می دهد. در واقع مانترک باعث ضعیف شدن و کاهش شرکت کنندگان بخش اوستاخوانی نمی‌شود و افرادی که تمایل دارند در این بخش شرکت کنند می توانند در کنار مانترک در این بخش نیز نام نویسی کنند.

 

راهکاری وجود دارد که بتوان کیفیت نوشتارهای گاتاشناسی را افزایش داد؟

در جهت افزایش شرکت کنندگان و سطح نوشتارهای بخش گاتاشناسی، برای تمامی افرادی که با ارسال طرح اولیه نوشتار خود اقدام به ثبت نام در این بخش نمودند، پشتیبان هایی در نظر گرفته شد که برای تکمیل نوشتارشان یاریگرشان باشند زیرا اکثر افرادی که از شرکت در بخش گاتاشناسی می هراسند، نگران نحوه نگارش نوشتارهایشان بدون داشتن راهنما و بدون اطلاعات کافی هستند.

تلاش می شود این روند در سال های آتی نیز در پیش گرفته شود تا این عزیزان با داشتن حمایت و راهنمایی پشتیبانان، جرأت بیشتری برای شرکت در بخش گاتاشناسی را داشته باشند.

از دیگر تلاش هایی که در این جهت صورت گرفت، می توان به برگزاری کلاس گاتاشناسی، از انتخاب موضوع و نگارش طرح اولیه و اصل نوشتار تا نحوه صحیح ارائه و دفاع، از سوی کانون دانشجویان زرتشتی در محل این ارگان و به استادی موبدیار پریا ماوندی و جناب آقای بهنام مرادیان، برای علاقه مندان به شرکت در بخش گاتاشناسی مانتره، اشاره کرد.

 

چرا سن شرکت کنندگان مانتره کم است؟

بیشتر شرکت کنندگان مانتره شامل شرکت کنندگان بخش اوستاخوانی می‌باشند که بخشی از آنان همان شرکت کنندگان بخش مانترک هستند که تمایل به شرکت در بخش اوستاخوانی دارند و تعداد زیاد دیگری نیز، شرکت کنندگان رده سنی ۱۳ تا ۱۸ سال  این بخش هستند و به همین دلیل است که سن شرکت کنندگان مانتره کم به نظر می‌رسد.

 

تعداد شرکت کنندگان برخی از رده های اوستاخوانی از انگشتان یک دست نیز کمتر شده است، دلیل آن چیست؟

امسال تعداد شرکت کنندگان رده ازبرخوانی بالا ۱۸ سال تنها ۳ نفر بود که البته لازم به ذکر است که در همایش مقدماتی تعداد این عزیزان بیشتر بود اما به علت پایین بودن سطح و نمره آنها به همایش پایانی راه نیافتند و پذیرفته نشدند.

 

آیا تعداد شرکت کنندگان مانتره روند کاهش دارد؟

در بخش اوستاخوانی به لطف پیگیری و زحمات اساتید محترم این بخش در شهرهای مختلف شاهد افزایش مخاطبین و شرکت کنندگان این بخش هستیم اما در بخش گاتاشناسی متاسفانه امسال شاهد کاهش تعداد زیادی از شرکت کنندگان بودیم و تعداد و کیفیت مقالات بسیار کاهش پیدا کرده بود.

 

فکر نمی کنید بهتر باشد که برای محور همایش موضوعات چالش بر انگیز دینی انتخاب شود و مانتره به رسالت اصلی اش که دینی است بپردازد تا به مباحث اجتماعی؟

به نظر من نمی توان مرز مشخصی میان موضوعات دینی و اجتماعی تعیین کرد و خیلی از چالش های دینی جامعه امروزمان آمیخته با مسائل اجتماعی است و همچنین به عنوان مثال انجمن موبدان به عنوان ارگانی مرجع و صاحب نظر در مسائل دینی می‌تواند به بررسی مسائل و موضوعات چالش برانگیز دینی بپردازد. مانتره به عنوان بزرگترین همایشی که در جامعه زرتشتی برگزار می‌شود بستری فراهم نموده تا پژوهشگران زرتشتی بتوانند با بررسی در گاهان نوشتارهایی در راستای درست زیستن ارائه کنند و بتوانند راهکارهایی برای جامعه‌ای همبسته تر و پویا تر ارائه دهند و همانطور که در شعار امسال مانتره نیز گفته شده مانتره تنها در ذهن نیست، در تمام زندگی جاریست، و در نتیجه مانتره بهتر است در کنار رسالت دینی خود، به تمام موضوعات و مباحث اجتماعی بپردازد و گره گشای مشکلات و چالش های جامعه باشد.

 

به نظر می رسد، اهمیت دادن به برنامه های جنبی باعث پر شدن سالن در زمان برگزاری برنامه جنبی می شود و در عمل تاثیر چندانی روی حضور مردم در زمان برگزاری بخش های اوستاخوانی و گاتاشناسی ندارد، نظر شما چیست؟

شاید اینگونه به نظر برسد اما به نظر من برنامه های جنبی سبب می‌شوند خیلی از افرادی که مانتره را به طور کلی نمی‌شناسند به واسطه‌ی این برنامه ها برای یک روز هم که شده جذب مانتره شوند و در همایشگاه حضور یابند و فرصتی برای آشنایی بیشتر این افراد با مانتره و حضور پیدا کردن این عزیزان در سالن های گاتاشناسی و اوستاخوانی فراهم شود. و می توان امید داشت که با جذب مخاطبین جدید به واسطه این برنامه ها و آشنا شدن آن ها با این همایش، در سال های آینده شاهد حضور بیشتر مردم در همایش مانتره باشیم.

 

چرا تعداد افرادی که هر سال به مانتره جذب می شوند زیاد نیست؟

مانتره یک برنامه دینی است و مخاطبین خاص خود را دارد و نمی توان انتظار داشت که هر سال افراد زیادی جذب آن شوند ولی تمام تلاش کانون دانشجویان زرتشتی این است که با همراهی اساتید و افراد تاثیر گذار بتواند پیام اندیشه برانگیز مانتره را در زندگی افراد جاری کند و با تاثیر گذاشتن بر نگرش و اندیشه افراد آنها را جذب و مخاطب مانتره کند.

 

مانتره امسال مشکلات داوری داشت؟

در بخش گاتاشناسی مشکلات داوری نداشتیم و فقط در بخش اوستاخوانی تعدادی از داوران محترم شهر تهران، امسال نتوانستند با ما همراه باشند که کمی در چینش داوران دچار مشکل شدیم.

 

گروه از بر خوانی که از تهران در همایش پایانی شرکت کرد در مرحله مقدماتی شرکت نکرده بود، دلیل آن چه بود؟

این رده ابتدا در همایش مقدماتی در هر گروه شهر بین گروه های شرکت کننده برگزار می شود و با توجه به امتیازات کسب شده تنها از هر گروه شهر یک گروه به عنوان گروه برگزیده به همایش پایانی راه می‌یابد. با توجه به آنکه تنها یک گروه در شهر تهران در این رقابت حاضر شدند، گروه تهران تنها در همایش پایانی با گروه برگزیده شهر یزد به رقابت پرداختند

 

سخن پایانی:

نخست شایسته است قدردان زحمات هموندان عزیز کانون دانشجویان زرتشتی باشم که امسال بیش از پیش با همبستگی و همدلی هر چه تمام تر در جهت برگزاری بیست و پنجمین همایش اوستاخوانی و گاتاشناسی مانتره گام برداشتند و همچنین از اساتید و داوران بزرگوار و تمامی همراهان همیشگی مانتره سپاسگزاری می‌کنم که امسال نیز با حضورشان یاری گر ما بودند و بی شک گام نهادن در این مسیر بی حضور این بزرگواران میسر نبود.

 

 

 

در این زمینه بخوانید:

بررسی همایش مانتره در گفتگو با بهنام مرادیان

بررسی بیست و پنجمین همایش مانتره در گفتگو با سهراب موبد

برساد-رشیدشهرت

مطالب مرتبط با برچسب

بررسی همایش مانتره در گفتگو با بهنام مرادیان
بهنام مرادیان از هشتمین دوره همایش اوستاخوانی و گاتاشناسی مانتره همواره در این همایش حضور داشته است، وی سابقه برگزاری و داوری این همایش را نیز دارد. در این گفتگو به بررسی بیست و پنجمین همایش اوستاخوانی و گاتاشناسی مانتره می پردازیم:
گزارش تصویری از اختتامیه مانتره ۲۵
مراسم پایانی بیست و پنجمین همایش اوستاخوانی و گاتاشناسی مانتره، شامگاه آدینه 9 شهریور ماه در همایشگاه مارکار تهرانپارس برگزار شد.
گزارش تصویری از اختتامیه مانتره و تقدیر از شرکت کنندگان
در آیین اختتامیه بیست و پنجمین همایش مانتره از شرکت کنندگان این همایش تقدیر به عمل آمد و یادبودهایی به هر کدام از آنها پیشکش شد.
گزارش تصویری از اختتامیه مانتره و رونمایی از کتاب زرتشت و دین زرتشتی
مراسم رونمایی از کتاب زرتشت و دین بهی در ابتدای اختتامیه بیست و پنجمین همایش اوستاخوانی و گاتاشناسی مانتره برگزار شد.

ارسال پاسخ یا نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


لطفا معادله امنیتی را تکمیل کنید *

  • آخرین خبرها